اتاق سرور استاندارد
نوشته شده توسط : ساحل

در پاسخ به اتاق سرور چیست اتاق سرور اتاقی است که به منظور حفظ و نگهداری سرورها، روترها، سوییچ ها و سایر تجهیزات مرتبط ساخته می شود. این اتاق می تواند به صورت تنها یا بخشی از یک دیتا سنتر باشد و در شکل های متنوع ایجاد شود. درباره اتاق سرور میتوان گفت اتاقی است که شرایط محیطی و عملکردی را برای سرورها و تجهیزات مرتبط فراهم می سازد.

https://avashnet.com/standard-server-rooms/

اتاق سرور چیست
وظیفه اتاق سرور چیست ؟
در هر سازمانی وظیفه سرویس دهی به کارکنان بر عهده سرور ها است. در مرکز داده تجهیزات مختلفی نصب می شود ولی به اتاق سرور معروف است. چون در نهایت تمامی آنها برای کار کرد مطمئن و صحیح سرور ها و ارتباط با آنها نصب می شوند. وظیفه این مکان حفظ شرایط مناسب برای سلامت سرور ها و تجهیزات مرتبط با آن و تضمین عملکرد آن ها است. عدم کارکرد صحیح هر قسمتی از این اتاق کل کار سازمان را مختل کرده و یا سبب آسیب به اطلاعات می شود.

یکی دیگر از کاربرد های مرکز داده سرویس دهی به افراد بیرون از سازمان می باشد. برخی از مجموعه ها مانند بانک ها، شرکت های تلفن همراه، شرکت های بیمه، سازمان های دولتی، فروشگاه های اینترنتی و بسیاری دیگر در حال ارایه سرویس به بیرون از مجموعه می باشند. این خدمات در انواع مختلفی مانند وب یا اپلیکیشن های موبایلی می تواند باشد.

اهمیت اتاق سرور
اهمیت اتاق سروربرای درک بهتر آنکه اتاق سرور چیست باید بدانیم اهمیت اتاق سرور چقدر است. تمامی اطلاعات یک شرکت در سرور های آن می باشد. این اطلاعات همچنین برای ایمنی بیشتر در ذخیره ساز ها نگهداری می شود. این اطلاعات حاوی دیتای مربوط با چندین سال می باشد. ممکن است اطلاعات بانکی و مالی باشد. ضرر از بین رفتن اطلاعات مالی را براحتی می توانیم درک کنیم. ممکن است اسناد الکترونیکی مربوط به سازمان در این اتاق باشد. سوابق اطلاعاتی مربوط سالیان دراز. موارد بسیاری دیگری را می توان مثال زد که همگی حائز اهمیت بالایی می باشند.

اهمیت
شرکت هایی که در حال ارایه سرویس به بیرون می باشند در صورت قطع سرویس با ضرر هنگفت مالی مواجه می شوند. در نظر بگیرید تاکسی اینترنتی یا تلفن همراه قطع شود. کنتور ضرر برای این مجموعه ها ثانیه ای می افتد.

امروزه تمامی امور یک سازمان به کامپیوتر ها ختم می شود. قطع خدمات درون سازمانی مانند نرم افزار های حسابداری و اتوماسیون و و غیره منجر به قطع کار سازمان می شود. حال ضرر بیکار شدن نیروهای یک مجموعه را در نظر بگیرید. حتما به مراکزی رجوع کرده اند که کار شما را انجام دهند و گفته اند شبکه قطع شده است. حجم ازدحام ارباب رجوع و گله و شکایت را به این بخش اضافه کنید.

پس از هر طرف که به این اتاق نگاه کنیم جز اهمیت چیزی نمی بینیم. جواب یکی از سوالات اتاق سرور چیست این است که اتاقی با درجه اهمیت بسیار بالا.

اجزا اتاق سرور چیست
برای درک فیزیکی سوال اتاق سرور چیست بخش های مختلف آن را بررسی می کنیم.

بخش ساختمانی
این بخش شامل ساختمان و ابنیه اتاق می باشد. دیوار اتاق سرور، کف کاذب اتاق سرور، سقف کاذب اتاق سرور، درب اتاق سرور و چاه ارت در این بخش قرار می گیرند. این ساختمان یا اتاق دارای ایمنی مناسبی بوده و در برابر حوادث غیر مترقبه مقاوم است.

برق اتاق سرور
تامین برق مورد نیاز مرکز داده در این قسمت است. بخش برق شامل تجهیزات برقی و کابل های مربوطه است. برای این قسمت میتوان از اتاق برق استفاده کرد. تابلو برق توزیع اتاق سرور، کابل های برق، سیستم ارتینگ و باندینگ اتاق سرور، برق اضطراری یا ژنراتور، منبع برق بدون وقفه یا UPS در این بخش قرار دارند. به منظور ایمنی بیشتر بهتر است این تجهیزات خارج از اتاق سرور و در اتاق برق مستقر شوند.

تاسیسات اتاق سرور
تاسیسات اتاق سرور به منظور حفظ سلامت اتاق و کارآیی بهتر آن نصب می شوند. این قسمت شامل سیستم سرمایش اتاق سرور و سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور می شود. قسمت دیگر تاسیسات شامل ادوات کنترلی و نظارت مانند سیستم کنترل تردد اتاق سرور و دوربین های مدار بسته است. در تاسیسات این مکان قسمتی از تاسیسات مانند کمپرسور و کپسول اطفاء حریق خارج از اتاق و قسمتی مانند پنل دمنده هوا یا سنسور های دود داخل اتاق نصب می شوند.

تاسیسات اتاق سرور
تجهیزات اتاق سرور
در این قسمت ما سرور ها و تجهیزات مرتبط را داریم

رک اتاق سرور: کلیه تجهیزات اتاق سرور به منظور جلوگیری از آسیب دیدن و نظم بیشتر در رک بسته می شوند. رک ها در ابعاد گوناگونی تولید می شوند. بیشترین مدل رک مورد استفاده در این اتاق forty two یونیت عمق a hundred می باشد.
سرور: دستگاه اصلی مرکز داده می باشد. کلیه خدمات از طریق سرور ها ارایه می شود. کلیه تجهیزات دیگر در جهت حفظ شرایط محیطی این سرور ها و ایجاد ارتباطات برای آن ها است.
روتر: این دستگاه وظیفه مسیر دهی و ایجاد ارتباط بین سرور های داخل اتاق و محیط بیرون را فراهم می سازد.
سوییچ شبکه: وظیفه سوئیچ شبکه برقراری ارتباط داخلی بین سرور ها و همچنین بین سرور و سایر تجهیزات مانند روتر و فایروال را بر عهده دارند.
فایروال: نفوذ به مرکز داده و سرقت اطلاعات و یا خرابکاری امری است که در خصوص مراکز داده بسیار اتاق می افند. فایروال جهت جلوگیری از این امر در اتاق سرور نصب و تنظیم می گردد.
دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات: هر چقدر هم در حفظ شرایط محیطی کوشا باشیم باز هم امکان خرابی سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد. به همین منظور با کمک تجهیزات ذخیره ساز از اطلاعات پشتیبان گیری انجام می شود. در صورت از بین رفتن اطلاعات با کمک این تجهیزات اطلاعات بازیابی می شوند.
نصب تجهیزات با نظم و زیبایی انجام می شود تا دسترسی و کنترل آن ها راحت باشد.





:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: