مقایسه پردازنده‌های نسل ۱۰ اینتل: کامت لیک یا آیس لیک؟
نوشته شده توسط : ساحل

رقابت جانانه اینتل و AMD امسال جذاب‌تر از همیشه شده است. ارائه پردازنده‌های قدرتمند سری ۳۰۰۰ رایزن در سال ۲۰۱۹ توسط AMD آتشی در خانه اینتل روشن کرده که مثل آن را هیچ‌وقت ندیده بودیم. اینتل برای بازنماندن از رقابت دو سری از پردازنده‌های جدیدش را برای عرضه در سال آینده آماده کرده است: «آیس لیک» و «کامت لیک». در حال حاضر تنها مدل‌های گوشی موبایل یا لپ‌تاپ این پردازنده‌ها معرفی شده و به این‌ترتیب امکان خرید پردازنده‌های نسل دهمی اینتل برای استفاده در کامپیوتر شخصی هنوز وجود ندارد. پردازنده‌های معرفی شده قرار است موج جدیدی از لپ‌تاپ‌های متفاوت را روانه‌ی بازار کنند، به همین دلیل دانستن تفاوت این پردازنده‌ها و مقایسه مشخصات آن‌ها با یکدیگر حائز اهمیت است. به‌صورت خلاصه پردازنده‌های حال حاضر لپ‌تاپی اینتل به شرح زیر است: 

  • کبی لیک: ۱۴ نانومتر، آغاز کد نام با عدد ۷
  • کافی‌ لیک: ۱۴ نانومتر، آغاز کد نام با عدد ۸
  • ویسکی لیک: ۱۴ نانومتر، آغاز کد نام با عدد ۸
  • آیس‌ لیک: ۱۰ نانومتر، آغاز کد نام با عدد ۱۰، مجهز به قوی‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی ساخته شده توسط اینتل
  • کامت لیک: ۱۴ نانومتر، آغاز کد نام با عدد ۱۰

ورود به بازار و قیمت

لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده آیس لیک (Ice Lake) از پایان تابستان سال جاری وارد بازار شده‌اند و برنامه اینتل این است که تا آخر سال ۲۰۱۹، ۳۵ نوع لپ‌تاپ با این پردازنده به بازار عرضه شده باشد. تمرکز لپ‌تاپ‌های فعلی روی سری Y و U است که پردازنده‌های با قیمت پایین به حساب می‌آیند. البته چند پردازنده با مشخصات قدرتمندتر نیز معرفی شده‌اند که ممکن است در کنار سایر تجهیزات در لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت‌تری به کار روند.

همان‌طور که گفته شد همه پردازنده‌های معرفی شده برای استفاده در لپ‌تاپ طراحی شده‌اند و این‌طور که به نظر می‌رسد اینتل قصد ندارد پردازنده‌های ۱۰ نانومتری خود را تا سال ۲۰۲۱ یا حتی ۲۰۲۲ برای رایانه‌ها شخصی ارائه کند، بنابراین انتظار نداریم رایانه‌های شخصی مجهز به این پردازنده‌ها را تا دو سال بعد ببینیم.

اما دسته دیگر پردازنده‌ها یعنی کامت لیک (Comet Lake) قرار است تا پایان سال میلادی از راه برسند. اینتل وعده داده حداقل ۸۵ لپ‌تاپ با این پردازنده‌ها معرفی شوند. پردازنده‌های کامت لیک نیز همون آیس لیک تنها در دو سری U و Y معرفی شده‌اند و بنابراین انتظار می‌رود قیمت آن‌ها مقرون‌به‌صرفه باشد، اگرچه قطعا نمونه‌های پرقدرت‌تر و گران‌قیمت‌تر نیز در میان آن‌ها حضور خواهد داشت.

انتظار می‌رود پردازنده‌های رومیزی کامت لیک زودتر از آیس‌لیک و تا پیش از سال ۲۰۲۰ معرفی و احتمالا در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شوند. کامت لیک قرار است به‌طور کلی جایگزین نسل نهم پردازنده‌های اینتل یعنی کافی لیک (Coffee Lake) شوند بنابراین انتظار داریم پردازنده‌های مختلف این سری محدوده قیمتی ۱۰۰ تا ۵۰۰ دلار را پوشش دهند.

 معماری

این دو سری پردازنده با اختلاف زمانی اندک و تقریبا به‌طور هم‌زمان از سوی اینتل معرفی و در لپ‌تاپ‌ها به‌کار گرفته شده‌اند، به‌طوری که در بسیاری مواقع ممکن است به رقابت با یکدیگر بپردازند. اما جالب است بدانید که آیس لیک و کامت لیک دو معماری کاملا متفاوت دارند و فناوری‌های به کار رفته در آن‌ها تا حد بسیار زیادی با یکدیگر فرق دارد.

پردازنده اینتل

آیس لیک اولین پردازنده تجاری اینتل با معماری ۱۰ نانومتری است که بعد از ۵ سال تلاش این شرکت برای به‌کارگیری ترانزیستور‌های کوچکتر بالاخره به بازار عرضه می‌شوند. معماری سانی کو (Sunny Cove) به‌کار رفته در این پردازنده‌ها دستورها (Instruction) جدیدی را پشتیبانی می‌کند که می‌تواند با تکنیک اجرای موازی به‌طور محسوسی سرعت اجرا شدن برنامه‌ها را افزایش دهد. علاوه‌براین در معماری جدید تأخیر دسترسی به حافظه پشته (catch) کاهش قابل توجهی یافته و طراحی این حافظه نیز تقویت یافته است. این موارد در کنار کوچکتر شدن ترانزیستورها در فناوری جدید اینتل موجب شده که این پردازنده‌ها هم در تک‌هسته و هم در چندهسته نتایج راندمان امتیاز بسیار بهتری نسبت به پردازنده‌های لپ‌تاپی سری هشتم ویسکی لیک (Whiskey Lake) کسب کنند.

آیس لیک همچنین نسل یازدهم پردازنده‌های گرافیکی آیریس پلاس (Iris Plus) اینتل را نیز معرفی نمود که بهبود قابل ملاحظه‌ای در راندمان پردازش سه‌بعدی نسبت به نسل نهم مثل UHD 620 یافته است. این پردازنده از حافظه با سرعت بالاتر یعنی ۳،۷۳۳ مگاهرتز را نیز بدون overclock پشتیبانی می‌کند.

در مورد دسته کامت لیک اما اوضاع فرق می‌کند. این دسته از همان فناوری ۱۴ نانومتری که از سال ۲۰۱۵ در پردازنده‌های اسکای لیک اینتل معرفی شد استفاده می‌کند. البته این به‌معنای عدم پیشرفت این دسته نسبت به نسل‌های قبلی نیست، بلکه همانند روند هرساله، دسته کامت لیک نسبت به نسل‌های قبلی خود بهبودهایی داشته است.

کامت لیک از ویژگی‌های تراشه‌های سری ۴۰۰ مانند پشتیبانی داخلی از تاندربولت ۳، وای‌فای ۶، بلوتوث ۵ و یو‌اس‌بی ۲/۳ بهره‌مند شده است.

پردازنده‌های لپ‌تاپ‌ها

 

منبع:

https://www.zoomit.ir/2019/10/18/340820/intel-comet-lake-vs-ice-lake/

 





:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: