آموزش تولید محتوای سایت (قسمت دوم) - آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی
نوشته شده توسط : ساحل

کلمات کلیدی چیست و چه بهره‌گیری ای از آن ها می شود؟

وقتی من این سوال را در کلاس محتوا از بچه ها پرسیدم جواب های جالبی گرفتم. پاسخ هایی که به نوعی هم صحیح بود و هم غلط.

کلمات کلیدی کلماتی هستن که در متن بیشترین تکرار را دارند و برای سرچ کاربرها و سئو بهره‌گیری می شوند.
کلماتی که معمولا گوگل می شوند در ارتباط به متن.
کلمات کلیدی همان کلماتی هستند که در گوگل بدست بیننده سرچ می شوند و ما باید آن ها را در عنوان و داخل متن بیاوریم.
استفاده کلمات کلیدی برای این است که موتور جستجو از طریق کلمات کلیدی کاربر را به متن هدایت میکنه.
سوال بعدی من از دانشجویانم این بود که ما کلمات کلیدی را برای کاربرها می نویسیم یا گوگل؟

و پذیرش دقیقا واقعیت دریافت کردم! با توجه به کاربر برای جلب توجه گوگل.

ما باید بدانیم کسی که برای سایت ها فرآوری محتوا می کند، نباید نقش یک کاتب را بر عهده بگیرد. باید یک بازاریاب، تحلیل گر، روانشناس و رفتارشناس و فروشنده چیره دست باشد تا کسب و کار و سایت مورد نظر را به اهداف برساند.
اگر آموزش جلسه اول را نخوانده اید رهنمود می کنم اول سری به تعلیم تولید محتوای سایت (قسمت اول) - کلیات بزنید.


کلمات کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی، کلمات یا عباراتی هستند که در موتورهای جست و جو، که در ایران گوگل مورد استفاده اکثریت قرار می گیرد، توسط کاربرها سرچ می شوند. تولیدکنندگان درونمایه با شناسایی و به کارگیری این کلمات در مقالاتشان سعی می کنند لغایت به جست و جوی بیننده نزدیک شوند.

اغلب افرادی که برای سایت ها خصوصا وب سایت های شخصی و یا سایت هایی مثل پادپرس می نویسند، انگار می کنند با تکرار یک واژه ویژه گوگل آن واژه را به عنوان کلمه کلیدی متنشان معرفی می کند. ولی تکرار کلمه کلیدی فقط بخش کوچکی از شغل است.

یافتن کلمات کلیدی

بیایید یک تمرین کنیم. در گوگل یک کلمه که مربوط به علایق یا بیزینس شماست را چک کنید. من کلمه خلیج فارس را انتخاب می کنم.

وقتی شما نیمی از واژه را می زنید، معمولا گوگل پیشنهادهایی به شما ارائه می کند. این توصیه ها کم و بیش بیشترین جست وجو را داشته اند. وقتی گرد از کلمات را گزینش می کنید و یا کلمه خود را تایپ می کنید و Enter را می زنید علاوه بر لیست سایت ها، گوگل در پایین صفحه به شما پیشنهاداتی به رنگ آبی می دهد که می طاقت گفت بیشترین کلمات یا عباراتی است که مردم در ارتباط با واژه باره نظر شما جست وجو می کنند.


اگر هنوز هم از این لیست نتوانستید واژه ها کلیدی متن خود را انتخاب کنید. روی هر کدام از واژه ها یا عبارات آبی رنگ راست کلیک کنید و در یک پنجره جدید آن را مفتوح کنید. در مورد کلمه خلیج فارس مثلا روی نقشه خلیج فارس کلیک می کنم. در جست وجوهای مرتبط با نقشه کنداب فارس یک سری کلمات و عبارات تکراری است و برخی جدید. به کارگیری کلماتی که تکرار بیشتری دارند و یا کلماتی که در متن بیشتر به کار شما می آیند از این مسیر به راحتی و بدون استفاده از نرم افزارهای پیچیده شدنی است.

یادمان باشد. اگر کلمه کلیدی در متن ما کارایی ندارد، به هیچ عنوان از آن استفاده نکنیم و محتوای زرد تولید نکنیم.

چگونه رهنمود واژه ها کلیدی را مدیریت کنیم؟

گاهی در برخی موضوعات جست و جوی واژه یا عبارت باره نظر ما را به هدفمان نمی رساند. مثلا اگر موضوع نوشتار شما حفظ گرمای پس از زناشویی باشد و دقیقا همین عبارت را جست و جو کنید، گوگل به شما هیچ کمکی در انتخاب واژه ها کلیدی نمی کند. در این موارد بهتر است جست وجوی خود را ریزبین تر و محدودتر کنید. مثلا گرمای بعد از زناشویی را جست وجو کنید.

چنین جست جویی برای فرآوری درونمایه دیدن خیلی بهتر و بازتری در خصوص رقبا، جست وجوی مردم و … می دهد. شما تحلیلگر محتوا نیستید پس خودتان را بی‌دلیل درگیر نرم افزارها نکنید.

بسیاری از نویسندگان محتوای سایت به پیگیری گزینش واژه ها کلیدی خاص هستند. این شغل با فرآوری محتوا نکردن در فضای مجازی هیچ تفاوتی ندارد. مثلا فرآوری محتوا در ارتباط با اسب صورتی در یک سایت سوارکاری به جز موارد اتفاقی و یا کسانی که به شدت پیگیر مطالب شما هستند هیچ کارایی برای شفا شما در گوگل ندارد. چون گمان کردن این که یک تن در گوگل که به ابزارها سایت شما و یا خدمات سوارکاری نیازمند است، اسب صورتی سرچ کند کم و بیش کم و بیش به صفر است.

بیایید با هم تمرینی که ما سر کلاس انجام دادیم را مرور کنیم.

اول مطالب را بازبینی کنیم:

جست و جوی جستار مورد نظر
بررسی جست وجوهای مرتبط
بازکردن هر کدام از پیشنهادهای گوگل در یک پنجره جدید
بررسی جست وجوهای مرتبط در پنجره های جدید
انتخاب واژه ها کلیدی
تمرین کلاس : اندیشه کنین قراره درباره تاریخچه رقص ایرانی یک نوشتار بنویسید و می خواهید کلمات کلیدی پیوسته با آن را پیدا کنید. این تمرین را اتمام دهید و پس نقدها را بخوانید.

انتخاب گرد از شاگردان من رقص دختر ایرانی در عروسی و دیگری پایکوبی خردادیان بود! صحیح است که چنین کلماتی در گوگل جست وجو می شوند ولی باید یادمان باشد که شان سایت و موارد کاربرد آن را فراموش نکنیم.

نکته دوم برگزیدن واژه ها کلیدی کلی همانند فرهنگ ایران . ایران باستان و … است. متن برای تخصصی شدن بیچارگی به کلمات تخصصی دارد. یادتان باشد هر چه واژه ها کلیدی کلی تر باشند رسیدن به اهداف سخت تر می شود. مثلا احد از کارمندان من این واژه ها کلیدی را برای مقاله ای با سوژه سوغات اسپهان گزینش کرده بود: گز، پولکی، برشتوک، شیرینی برنجی، شیرینی کرکی، جوز قندی، گلاب، عسل، نبات، سوهان عسلی، محصولات زارع (انار، الگ (نوعی میوه از خانواده هلو)، گردو، گلابی، فیروز کوبی، مینا کاری، قلم زنی، خاتم کاری، مینیاتور، پارچه های قلم کار، پارچه های زرباف، آثار خوشنویسی، منبت کاری، گچبری، گره چینی، کاشی سازی، مشبک، قلاب دوزی، سکمه، ملیله دوزی، مسگری، نقاشی باستانی، معرق کاری، صحافی، سفال گری، قالی بافی و …

یادمان باشد این کلمات خیلی خیلی کلی هستند. تعداد آن ها خیلی بسیار است، دوم اینکه مقاله تخصصی سوغات اسپاهان نیست. باید بشه گز اصفهان، پولکی اصفهان، خاتم کاری اسپاهان و …

سوال یکتا از شاگردانم در ارتباط با گزینش کلمات کلیدی این بود که می توانیم چند واژه کلیدی کلی و چند تخصصی انتخاب کنیم.

یادتان باشد که گزینش کلمات کلیدی کلی آسیبی به نوشته شما نمی زند اما شما فرصت های خود را از دست می دهید. وقتی یک نفر سرچ کند گردو. با وجود مقالات بیشمار با واژه کلیدی گردو و قدمت آن سایت ها به ویژه اگر سایتتان نو پا است، رسیدن به صفحات اول و دوم سخت می شود. با برگزیدن کلمات و عبارات تخصصی تر گوگل سریع تر شما را معرفی می کند.

به جستار پایکوبی ایرانی مفتوح میگردیم و بهترین واژه ها کلیدی انتخابی را با هم بازبینی می کنیم: رقص ایرانی، آموزش رقص ایرانی، انواع رقص ایرانی.

نکته واپسین،انجام و مهم گزینش واژه ها کلیدی

آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی برای تولید محتوا ؟

هر متنی باید یک واژه کلیدی اصلی داشته باشد. کل متن حول واژه کلیدی اصلی می چرخد و بقیه کلمات کلیدی در متن پراکنده می شوند. مثلا در نوشتار تاریخچه رقص ایرانی می توانیم کلمه کلیدی پایکوبی ایرانی یا تاریخچه رقص ایرانی را به عنوان واژه کلیدی اصلی انتخاب کنیم.

یادمان باشد که هر کلمه کلیدی اصلی در هر سایت فقط یک بار قابلیت تکرار دارد. یعنی شما روی هر سایت یک مقاله با کلمه کلیدی اصلی پایکوبی ایرانی می توانیم داشته باشیم. اگر دوست دارید در ارتباط با این جستار اغلب بدونید گوگل را برای همین گذاشته اند!





:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: