نواع cms چیست؟
نوشته شده توسط : ساحل

ر این آموزش از پایگاه فرهنگ میزبان فا در پیش درآمد مختصری درباره سیستم های مدیریت درونمایه روشنگری می دهیم و پس از آن شما را با معروف ترین و پرکاربرد ترین سیستم های مدیریت محتوا آس نیز رسیدگی میکنیم که بهترین سیستم مدیریت محتوا چه ویژگی هایی دارد.

مقایسه انواع cms
CMS مخفف عبارت Content management system به معنای سیستم مدیریت محتوا می باشد. یک سیستم نرم افزاری شامل دست موزه هایی جهت مدیریت وب سایت ها می باشد. اکثر کاربران سطح وب بدون داشتن دانش برنامه نویسی نیز می توانند از این سیستم های مدیریت محتوا جهت طراحی و راه اندازی سایتشان استفاده نمایند.
با به کارگیری سیستم های مدیریت درونمایه می توانید سایت هایی پرکار یا داینامیک برپایی نمایید. ابزارها و قابلیت هایی که سیستم های مدیریت محتوا در برگزیدن شما قرار می دهند تمامی امکان مدیریت مطالب تصاویر، پیوند ها و… را برای شما فراهم می کنند.

معروف ترین cms

عمده ترین علت نیاز به یک سیستم مدیریت محتوای وب، برای سایت های پویا تغییرات مقطعی است که در سایت برپایی می شود. اگر سایت شما ایستا باشد هر بار برای ایجاد تغییرات دربایستن به برنامه نویسی و تغییر در کدها خواهید داشت و در صورت عدم ادب کافی می بایست هربار به شرکت های طراحی سایت مراجعه نمایید. اما در چهره به کارگیری سیستم مدیریت محتوا می توانید به راحتی دگرگونی ها را برپایی نمایید.
در پیوسته به شناسایی چند مورد و  در پایان معرفی بهترین سیستم مدیریت درونمایه و امن ترین cms ها می پردازیم.

طبق گزارش جامعه آماری منتشر شده 63% از ملت عالم از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنند. بعد از آن جوملا با 14% در رتبه دوم و دروپال با 8% در رتبه سوم پیمان دارند. رتبه چهارم به سیستم مدیریت محتوای TYPO3 با 2% قرار دارد. البته در ایران نیز از سیستم مدیریت محتوای نیوک نیز به طور مفصل ای بهره‌گیری می نمایند. دقت داشته باشید با توجه به رقابت CMSها این احصاء متغیر است.
بهترین سیستم های مدیریت محتوا
بهترین سیستم مدیریت درونمایه چه ویژگی هایی دارد؟
تاکنون به تفاوت سیستم های مدیریت محتوا به چهره جامع و تخصصی نگاه کرده اید؟ اینکه کدام یک بهتر هستند و در چه مواردی با هم فرق دارند؟ همانگونه که می دانید سیستم های مدیریت محتوای متفاوتی در بستر وب هستی دارد که هر کدام نیازهای قشر خاصی را پوشش می دهند. ولی اگر بخواهیم به چهره موشکافانه تر بررسی داشته باشیم می توانیم  خاصیت هایی را برای تشخیص بهترین سیستم مدیریت محتوا در نظر بگیریم از جمله:

امکان انتشار محتوای جدید و آسانی امر: هر CMS با کیفیت دربرگیرنده یک ویرایشگر نیرومند و ابزارهای متعدد جهت برپایی و انتشار محتوا است. به عبارتی به سادگی باید توانا به تولید محتوا در این سیستم مدیریتی باشید.
گزینه های دسته بندی کردن محتوا: هرچه محتوای سایت اغلب باشد نظم دهی آن سخت و پیچیده تر خواهد شد. بر همین پای بست، سیستم مدیریت محتوای شما باید امکاناتی از قبیل برچسب گذاری، تقسیم بندی و موارد این چنینی را ارائه نماید.
امکان ویرایش محتوا: سیستم مدیریت محتوایی که برگزیدن می کنید باید ابزارهای لازم جهت مدیریت و انتشار انواع درونمایه را ارائه کند.
امکان شخصی سازی: متن باز بودن یا امکان اضافه کردن قابلیت و توسعه امکانات از خاصیت های کلیدی یک cms بشمار می رود.
توسعه CMS: تیمی در پشت صحنه همواره نسخه هایی از CMS را منتشر می کنند تا کاربران قادر به بروزرسانی و تعمیم موارد امنیتی باشند.
امنیت: امنیت از موارد زیاد مهم در گزینش سیستم مدیریت محتوا اختصاصی یا عام تلقی میگردد. امن ترین cms ها حائز مواردی همچون بروزرسانی های مداوم، رفع باگ های امنیتی و امکان گسترش عملکرد امنیتی سایت هستند.
5 خاصیت مذکور از موارد کلیدی و بسیار مهمی هستند که در انتخاب سیستم مدیریت درونمایه (cms) باید در نظر گرفت.

معرفی گونه ها cms

معرفی انواع cms
در ادامه، به بررسی برترین سیستم های مدیریت درونمایه خواهیم پرداخت. جوانب مثبت و منفی هر کدام را کالبدشناسی می کنیم لغایت در پایان بتوانید با توجه به نیاز خود انتخاب دقیق تری به عمل آورید.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس (WordPress)
سیستم مدیریت محتوای جوملا (Joomla)
سیستم مدیریت محتوای دروپال (Drupal)
نیوک (phpNuke)
سیستم مدیریت محتوای تایپو3 (TYPO3)
فروشگاه ساز توماتو کارت (Tomato cart)
فروشگاه ساز پرستا شاپ (PrestaShop)
فروشگاه ساز اپن کارت (OpenCart)
فروشگاه ساز مجنتو (Magento)
معرفی انواع cms

به عقیده شما کدام یک از موارد مذکور را می تاب به عنوان بهترین سیستم مدیریت محتوا معرفی کرد؟ در پیوستگی قصد داریم به شناسایی انواع cms و عملکرد آن ها بپردازیم و ببینیم سرشناس ترین cms کدام است.

1. سیستم مدیریت محتوای وردپرس WordPress
سیستم مدیریت محتوای وردپرس

سیستم مدیریت درونمایه وردپرس بی گمان گرد از بزرگترین و مترقی ترین سایت ساز های جهان می باشد. این سایت ساز تحت php طراحی و بهینه سازی شده است توانسته نگاه های بسیاری را به سمت خویش جذب کند.

به گزارش احد از منابع تازه گزاری این اسکریپت محبوب کامیاب شده بیش از 60 درصد از تارنما های گیتی را که الی به حال طراحی شده اند به خویش گزین کردن دهد.
طبق نظرسنجی های تازه وردپرس به عنوان بهترین سیستم مدیریت محتوا برای فروشگاه شناخته شده است.
این چالش را در نظر داشته باشید که بعضی کاربران در خصوص میزان امنیت وردپرس با گنگی روبرو هستند و آن را به عنوان امن ترین cms نمی شناسند ولی باید گفت به طور مداوم گزارش هایی از بروزرسانی و رفع باگ های امنیتی این سیستم منتشر می گردد. از جانب دیگر بخش اعظمی از برقراری امنیت سایت بر دوش صاحبان سایت ها و اقدامات مربوطه می باشد.

مرجع رسمی پارسی زبان این سیستم به نشان www.wp-persian.com و مرجع اصلی آن به نشان www.wordpress.org می باشد.

سایت رسمی وردپرس

یکی از مواردی که باعث شده سایت ساز وردپرس از سایر سایت سازها جدا باشد و نگاه های اکثریت را به سمت خود جذب کند، حجم کم و بهینه بودن آن برای بیشتر موتور های جستجو می باشد. قبل تر به سایت ساز وردپرس به چشم وبلاگ ساز زیاد حرفه ای نیز نگاه می کردند، چرا که این نرم انگیزه ها محبوب امکانات وسیعی را جهت تارنگار نویسی و ارائه متون ناب خبری، آموزشی و… در کمر بستن کاربران خود قرار می داد ولی با گسترش تکنولوژی، این سیستم مدیریت محتوا به اسکریپتی توانا جهت تولید گونه ها سایت های خبری، شرکتی، نمایشی و… تبدیل شد.

امکانات سایت ساز وردپرس
پلت فرم نرمش پذیر
دسترسی تند و آسان
سهولت نصب و مسیر اندازی
بروز رسانی اتوماتیک
اپن سورس
شامل ابزارهای کامل جهت راه اندازی انواع سایت ها
دارای پوسته و تم های متنوع
و…
برای نصب و راه اندازی این سیستم مدیریت محتوای دوست داشتنی روی هاست، مراحل زیر را تعقیب کنید:

ابتدا می بایست این CMS را از سایت رسمی وردپرس یا پشتیبان رسمی پارسی آن دانلود کنید.
بسته مربوطه را روی هاست خود آپلود نمایید.
پس از آن از طریق آموزش ها و مستندات وب نسبت به نصب و پیکربندی آن اقدام نمایید.
لازم به بیان است این اسکریپت به چهره رایگان در پلان های هاستنگ میزبان فا، قابل نصب و ارائه می باشد.

دمو وب سایت وردپرسی
کار با cms وردپرس
کار با cms وردپرس
کار با cms وردپرس
کار با cms وردپرس
کار با cms وردپرس
کار با cms وردپرس
به هدف اطلاع از وضعیت پیاده سازی این سیستم مدیریت محتوای محبوب، تعلیم نصب وردپرس روی هاست سی پنل و آموزش نصب وردپرس روی هاست دایرکت ادمین را مطالعه نمایید.

2. سیستم مدیریت محتوای جوملا Joomla
سیستم مدیریت محتوای جوملا

مرجع رسمی فارسی زبان این سیستم به آیت www.joomlafarsi.com و مرجع اصلی آن به نشانی www.joomla.org می باشد. با مراجعه به هرکدام از این سایت ها می توانید واپسین نسخه این سیستم مدیریت محتوای دوست داشتنی را جاسازی نمایید.

سایت ساز جوملا گرد از باستانی ترین اسکریپت های تحت PHP می باشد.
با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا یا CMS و پیاده سازی آن روی هاست خود می توانید به راحتی فایل ها، متون و عکس ها خویش را به صورت سازماندهی شده نمایش دهید.
یکی از محبوبیت های جوملا که مایه شده طرفداران زیادی داشته باشد این است که با چند کلیک می توانید اسکریپت مربوطه را نصب کنید.
پس از آن بدون داشتن هیچ وجه دانش فنی از برنامه نویسی وب سایت خویش را در اینترنت طراحی و پیاده سازی کنید.



:: بازدید از این مطلب : 24

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: