مراحل ساخت سایت وردپرس چیست؟
نوشته شده توسط : ساحل

گر شما به تعقیب یک راهنمای کامل طراحی وب سایت مجانی برای خویش هستید، این نوشتار را می پسندید.
این یک تعلیم گام به گام و ساده است که بعد از خواستن آن میتوانید طراحی وب سایت با وردپرس را از پایه در کمتر از ۲ ساعت بیاموزد و به ساخت وبسایت های مجانی بپردازد.
در واقع شما در این مطلب قدم به قدم یاد میگیرید که چگونه یک سیستم مدیریت وبسایت مناسب برای خود پیدا کنید، سپس قالب مربوط به پیشه خود را روی آن پیاده سازی کنید و در نهایت تارنما خود را مدیریت کنید.

همچنین در این راهنما کوشش کردم کمتر از واژه های تخصصی طراحی وبسایت بهره‌گیری کنم الی برای شما مشکلی پیش نیاید.

۳ مرحله اصلی در این راهنما
۱. پلتفرم پسندیده برای طراحی وبسایت خود را گزینش نمایید.
۲. اسم دامین و میزبان سایت خود را گزینش کنید.
۳. وبسایت خود را نصب، طراحی و ویرایش کنید.
 

#قدم اول: پلتفرم پسندیده برای طراحی وبسایت خویش را گزینش نمایید.
قبل از اینکه شما در باره طراح و اسم حوزه خود نگران باشید، شما باید تصمیم بگیرید که چه پلت فرمی را برای ساخت وب سایت خویش بکار می گیرید.

منظور من از پلتفرم چیست؟
خب، زمانی که من در سنه ۱۳۸۸ آغاز به طراحی وبسایت کردم، بسیاری از سایت های با به کارگیری HTML (کد)، CSS و حتی فلش ساخته می شدند. این زمان بسیاری را برای یادگیری ساخت وبسایت از من گرفت.

مراحل ساخت سایت وردپرس چیست؟


به همین انگیزه اکثر ملت هنوز هم اندیشه می کنند ساخت وب سایت از پیش درآمد سخت است و یا احتیاج به مقدار زیادی از مهارت های برنامه نویسی و طراحی دارد. – البته این تا حدی درست است ولی برای طراحی هر وبسایتی نه!

در سنه ۲۰۱۶، سیستم های مدیریت درونمایه (CMS) مانند وردپرس وجود دارند که ایجاد یک وب سایت را برای همه قابل دسترس کرده اند.

به عبارت ساده، یک سیستم مدیریت درونمایه (یا پلت فرم ساخت وب سایت)، یک بستر کاربر پسند برای ساخت تارنما و مدیریت محتوای آنلاین آن، به جای استفاده از یک بخش از صفحات کدنویسی شده است.

سه پلتفرم دوست داشتنی ساخت وب سایت در سال ۲۰۱۶
popular-website-platforms

همانطور که شما می توانید در نمودار بالا بینید، تقریبا  به نیمی از وب سایت ها در اینترنت در حال ساخت بر روی پلت فرم وب سایت وردپرس هستند. تنها به این احصاء توسط W3Techs و BuiltWith نگاهی بکنید.

اما چرا وردپرس از بقیه بهتر است؟
هیج جای گیتی عازم بهتر و راحت تر از وردپرس برای ساخت یک وب سایت مجانی پیدا نمی کنید، زیرا:

۱. وردپرس فارسی بسیار عالی و آپدیت می باشد.
WordPress این سیستم مدیریت محتوا (CMS) در کشور ما نماینده رسمی دارد و همگی نسخه های آن به صورت رایگان در وب سایت وردپرس فارسی قرار می گیرد.

۲. وردپرس کاملا مجانی است، به اتفاق با بسیاری از پوسته ها و تم های قشنگ که میتوانید برگزیدن کنید.
آموزش طراحی وب سایت رایگان با وردپرس وقتی زیباتر می شود که بدانید شمار نامحدودی از قالب های رایگان برای این CMS وجود دارد. از منابع رایگان آن میتوان به منبع پوسته وردپرس فارسی و از منایع پولی آن می تاب به تارنما themeforest اشاره نمود.

نکته دیگر آنکه وردپرس یک جامعه برزگ از طراحان وبسایت را دارد که در دل همین مردم هستند. وب سایت نکسار نیز قالب وردپرسی است که توسط تیم ما ساخته شده است. در قالب های موجود وردپرس با کمی گشت و گذار می توانید خلاقانه ترین طراحی وبسایت ها را ببینید و از میانی آن قالب ها برای خویش دانلود کنید.

۳. وردپرس برای اخیر کاران عالی ست!
اگر شما میتوانید در ورد مایکروسافت مطلب بنویسید بعد می توانید محتوای وبسایت خود را در وردپرس هم وارد کنید. شما می توانید با افزونه های وردپرس وبسایت خویش را گسترش دهید و تقریبا  هر امکاناتی در ساخت وبسایت خویش بیچارگی داشته باشید از پلاگین های وردپرس به چهره مجانی بهره‌گیری کنید. با “پلاگین ها یا همان افزونه ها” شما توانا به افزودن فرم های تماس، فرم های اشتراک، گالری  عکس و … برای تارنما تان خواهید بود. زیاد ساده است، نه؟

۴. وردپرس برای سایت های کوچک یا بزرگ؟ جواب: عالی برای هر دو
از وبلاگ های عمومی لغایت سایت های شرکتی قشنگ و فروشگاه های آنلاین، وردپرس می تواند در هر نوع از طراحی وب سایت بهترین پبت فرم انتخابی شما باشد. وردپرس بدست eBay، موزیلا، رویترز، CNN، Google Ventures و حتی ناسا کاربرد می شود.

۵. معمولا قالب های حاضر وردپرس Responsive خواهند بود، یعنی برای موبایل، تبلت و رایانه بهینه شده اند.
پس بدون استخدام یک طراح وبسایت، میتوانید به صورت همزمان نسخه موبایل و تبلت سایت خویش را داشته باشید.

۶. حمایت وسیع و جامعه کبیر برنامه نویس برای کمک به گسترش وردپرس.
بخاطر کاربرد بسیاری از ملت از این پلت فرم (وب مستر ها، تارنگار نویسان، گسترش دهندگان تم و سازندگان پلاگین)، پیدا کردن کمک سریع هنگامی که شما به مشکلی بخورید خیلی آسان می شود. بهترین جا برای این کار مجلس وردپس فارسی است.

توصیه من این است که اگر شما به پیگیری کتاب تعلیم طراحی سایت نیز میگردید، کتابی را بخرید که آموزش ساخت وبسایت با وردپرس را داده باشد.

البته، دیگر پلت فرم های سیستم مدیریت محتوا نیز برای طراحی وبسایت وجود دارد.
دروپال یک پلتفرم بسیار قدرتمند است که محبوب برای طراحی وب و برنامه نویسان با تجربه است، اما با یک منحنی یادگیری سخت! که یک گزینش بد برای مبتدیان به حساب می آید.

جوملا همانند وردپرس است و کاربرد زیادی برای فروشگاه های آنلاین می شود. ولی شما کمینه باید کمی از برنامه نویسی وبسایت سر در بیاوردید لغایت بتوانید با این platform طراحی وبسایت کنید.

اگر می خواهید جزئیات اغلب بدانید، این لینک را تماشا کنید که یک سنجش زیاد جامع بین وردپرس، جوملا و دروپال کرده است.

در مرحله #۲، من شما را از فرایند گزینش یک اسم حوزه خوب و پیدا کردن یک فضای برای میزبانی سایت تان مستحضر می کنم.
در مرحله ۳، من به شما نشانه می دهم که چگونه برای نصب و سفارشی کردن تارنما خود در وردپرس اقدام عملی کنید. نگران نباشید – من شما را از فرایند راحت و بنیادین ساخت وبسایت با وردپرس، با شمار زیادی از تصاویر راهبری می کنم.
اگر شما هر نوع سوال یا رهنمود برای این تقسیم از راهنمای آموزش رایگان طراحی سایت دارید، دریغ نکنید! با کمپانی ما تماس بگیرید و بخواهید که گوشی را به من بدهند. من حامد ایوبی هستم. مترجم و نویسنده این مقاله.

#قدم دوم: پیدا کردن یک نام گستره و هاست
برای ساخت یک تارنما جدید آنلاین، شما نیاز به دو چیز دارید:

نام دامنه (یک آدرس وب همانند nexar.ir)
هاست وب (یک سرویس است که سایت شما را به اینترنت متصل می کند و مانند هارد اطلاعات سایت را روی آن می ریزید.)
پلت فرم وردپرس مجانی است، اما یک نام دامین و میزبان وب (هاست) برای شما هزینه در نزدیک ۲۰ الی ۵۰ هزار تومان در سال به همراه دارد، اما مفتوح هم خرج آنها کمتر از خوردن یک پیتزا در شمال طهران است!

من معمولا برای خرید دامین و هاست وبسایت های ساخته شده توسط خودم و شرکت نکسار از مهین وب سایت یا هاست ایران کاربرد می کنم. از هر دو وبسایت خیالتان کاملا آسان باشد اما باید بدانید که یک نکته مهم در این تعلیم طراحی تارنما همین نکته است که هاست و حوزه را نباید از هر جایی خرید!

شرکت های متفرقه فروش هاست و حوزه می توانند به شما گزند های ابهت بزنند. مثلا شگفتی نکنید اگه به شما زنگ زدند و گفتند که اطلاعات شما پریده، ببخشید!

از هر جایی هاست می گیرید، هاست لینوکس باشد و حائز مهار پنل CPanel.

چه نوعی دامینی باید انتخاب کنیم؟
معمولا همه از حوزه های بین المللی مشابه .com و یا .net و یا .org بهره‌گیری می کنند که هر کدام معنای خاص خویش را دارد. ولی استفاده از حوزه های ملی نیز همانند .ir در ایران میتواند گزینه پسندیده تری و مختصر هزینه تری باشد. برای خرید حوزه .ir باید در سایت ایرنیک مشخصه داشته باشید.

اما برای انتخاب اسم پسندیده برای وبسایت شما دو مسیر رهنمود می دهم:

از اسم شرکت یا اسم خودتان در دامین بهره‌گیری کنید. مانند: www.nexar.ir
از موضوع کار و جنبش خود در دامنه تان استفده کنید همانند www.your-activity.ir
از انتخاب اسم های عجیب غریب برای وبسایتتان دوری کنید. وبسایت شما هر چه نام کوتاه تر و زیباتری داشته باشد بهتر به یاد سایرین می ماند.

الیته یه نکنه مهم قابل اشاره این است که اگر اسم کار و جنبش شما در نام گستره شما باشد بخت شما برای بالاتر آمدن وبسایتتان در موتورهای جستجو زیادتر می رود. به گردآور فرآیندهایی که به بهبود عملکرد وبسایت شما در موتورهای جستجو از قبیل گوگل کمک می کند SEO یا Search Engine Optimization می گویند. اگر همنشین دارید وبسایت شما پر گوگل خوب بالا بیاید این نوشتار Seo on Page را بخوانید.

یک نکته عالی سایر در پیدا کردن اسم پهنه مناسب به کارگیری ابزارهای آنلاین مانند LeanDomainSearch است که در نوبه خود پیشنهاد های عالی به شما از وبسایت های خالی می دهد.

#قدم سوم: نصب و ساخت وبسایت + تغییر قالب انتخابی
هنگامی که اسم گستره خود را خریداری کرده اید و هاست خویش را روی حوزه تان راه اندازی کردید (این پیشه را کمپانی هاستینگ اتمام خواهد داد)، شما مسیر را به نکویی جلو رفته اید.

حالا سررسید آن است که به ساخت وبسایت خود بپردازید. نخستین چیزی که شما باید اتمام دهید این است که وردپرس را روی هاست خریداری شده نصب کنید.

راهنمای نصب وردپرس
دو گذرگاه برای نصب وردپرس ممکن است، مسیر اول زیاد ساده تر از دیگری است.

۱. با یک کلیک وب سایت هایی همانند وردپرس (و جوملا و دروپال) را روی هاست خریداری شده نصب و تاسیس کنید.
تقریبا هر شرکت میزبانی وب قابل اعتماد دسته نصب با یک کلیک کنید را برای راه اندازی وردپرس دارد که باعث راحتی نصب این پلتفرم روی هاستینگ شما می شود.

در اینجا مراحل ایست که شما می توانید برای نصب سریع وردپرس سپریدن دهید:

به CPanel هاستینگ خویش وارد شوید. (با شناسه و رمزی که از کمپانی هاستینگ گرفته اید. معمولا آدرس ورود به CPanel به این ترتیب است: www.yourname.com/cpanel)
به مهار پنل بروید.
آیکون وردپرس را پیدا کنید.
روی اسم دامین تان که پرتو داده است کلیک کنید.
با کلیک بر روی “نصب” شما باید اطلاعات دسترسی به تارنما جدید وردپرس خود را دریافت کنید.
۲٫ نصب دستی وردپرس
اگر به هر دلیلی (برخی از شرکت های میزبانی وب “نصب وردپرس فقط با یک کلیک ” را فراهم نکرده اند) شما این برگزیدن را ندارید، برای نصب وردپرس به طور خودکار اقدام کنید، شما می توانید از راهنمای رسمی نصب وردپرس فارسی برای ساخت وبسایت خویش کمک بگیرید.

نصب وردپرس به صورت دستی (کلیک کنید)

ضمنا اگر شما “نصب وردپرس با یک کلیک” را در پنل هاستینگ خود ندارید، چه بسا در حال پیوستگی با یک میزبان بد برای ساخت وبسایت خویش هستید.

انتخاب یک قالب یا پوسته برای آغاز ساخت سایت شما
هنگامی که شما با کامیابی وردپرس بر حوزه خویش نصب کنید، شما تنها به یک بستر برای وب سایت خویش دریافتی اید که تنها میشود با آن سایت را مدیریت کرد. اما گزینش قالب وب سایت شما برای نمایش محتوای سایتتان هنوز باقیمانده است.

default_wordpress_theme

در درستی قالب وبسایت شما، طراحی وب سایت شما است که به وردپرس می گوید چگونه به ظاهر سایت شما نگاه بیاندازد؟

custom-website-theme-768x334

اینجا است که این جستار سرگرم کننده تر می شود. شما می توانید از بین هزاران هزار پوسته یا همان قالب طراحی شده توسط طراحان گوناگون بهره‌گیری کنید و آن را برای خودتان شخصی سازی کنید.

چگونه یک قالب سایت حرفه ای برای وردپرس خود پیدا کنید که آن را همنشین بدارید؟
۱٫ ورود به داشبورد وردپرس تان
به http://yoursite.com/wp-admin بروید. (جایگزینی “yoursite” با دامنه خود).

این نمایی از داشبورد وردپرس است:

wordpress-dashboard

اینجا همه چی به سادگی دیده می شود، اما خواهشمند است گیج نشوید. من قرار است به شما پرتو بدهم که حالا کجا بروید.

۲٫ قالب خود را برگزیدن کنید.
اگر روی گزینه نمایش > پوسته ها در نوار افزار سمت راست کلیک کنید میتوانید در قالب های وبسایت موجود در وردپرس احد را گزینش نمایید که همگی رایگان است. اما من پیشنهاد میکنم که از قالب های حرفه ای تر کاربرد کنید.

free_wordpress_blog_themes-1024x446

دقت کنید: شما ۴ گذرگاه برای کشف قالب مناسب تان بیشتر ندارید:

از قالب های مجانی موجود در وردپرس برای راه اندازی وبسایت خویش استفاده نمایید: این قالب ها  نزدیک  هیچکدام از لحاظ نما دلچسب نیستند اما اگر در بینشان چیزی پسند کردید بدانید که قالب های زیاد استانداردی هستند؛ چه از لحاظ فنی چه از لحاظ دسترسی و چه از لحاظ سئو on page.
از قالب های رایگان فارسی متفرقه در سایت های گوناگون کاربرد کنید: مثلا اگر جستجو کنید قالب های خبری مجانی چه بسا ده ها مورد در وب سایتهای پارسی زبان پیدا کنید که میتوانید متعلق به ها استفاده نمایید ولی به یاد داشته باشید که معمولا این قالب ها استاندارد نیستند و بخشی از امکانات شدنی است از همان ابتدای راه اندازی وب سایت برای شما خوب پیشه نکند.
خرید قالب های پولی از تارنما های پارسی زبان: این قالب ها معمولا از کیفیت بالاتری برخوردارند اما ایراد آنها این است که باز هم از لحاظ های فنی استانداردها را رعایت نمیکنند. (اگر زبانمان چپ چین بود به شما میگفتم که به وبسایت themeforest.net بروید و از منبع قالب های بسیار استاندارد و خلاقانه این سایت کاربرد کنید، ولی چه بگویم که از جهت زبان (direction) هم شانس نیاورده ایم).
سفارش طراحی قالب وردپرس به یک شرکت طراحی سایت: این پیشه بهترین برگزیدن است ولی خرج آن می تواند مساله مهمی باشد.
شرکت نکسار میتواند قالب های استاندارد، خلاقانه و اختصاصی برای شما با هزینه ای پسندیده طراحی کند، حتی قبل از عقد هرگونه قرارداد یا پرداخت وجه. در صورت گرایش به این لینک بروید.

۳٫ نصب قالب روی وردپرس
اگر قالب خویش را از میان قالب های موجود در دسته پوسته ها پیدا کردید که همان جا گزینه نصب را پیدا کنید و بزنید. اما اگر قالب خود را از یکتا از وبسایت ها خریداری کرده یا دانلود کرده اید، فایل zip قالب را (اگر فایل قالب زیپ نیست خودتان این کار را سپریدن دهید) در دسته پوسته ها > اضافه کردن پوسته بازپسین > بارگذاری پوسته، آپلود کرده و سپس گزینه پرکار کردن را بزنید.

نکته مهم: عوض کردن یا پاک کردن قالب، باعث پاک شدن نوشتجات و هیچ یک از مطالب وبسایت شما نمی شود. بدون نگرانی این پیشه را انجام دهید.

چگونه محتوا و صفحات جدید اضافه کنم؟
وقتی قالب را روی وبسایت وردپرس خود نصب کردید، شما برای ایجاد محتوا حاضر هستید. پروانه دهید به چند طریق کلی اشاره کنم:

افزودن و ویرایش صفحات (Adding and editing pages)
آیا یک صفحه خدمات ما یا درباره ما میخواهید؟ (مانند صفحاتی که در منوی سایت ما می بینید)

به نوار کناری در داشبورد وردپرس خود نگاه کنید و به “صفحه” -> “اضافه کردن” بروید.
پس از کلیک یک صفحه  نزدیک  همانند صفحه ای که در مایکروسافت ورد دیده اید رو به روی شما پیمان میگیرد. متن خویش را برای انتشار در این صفحه از وبسایت خویش بنویسید، به آن عکس اضافه کنید و سپس دکمه انتشار را بزنید. شغل تمام است! میتوانید این صفحه وبسایت خویش را با کلیک بر روی نمایش برگه ببینید.
wordpress

اضافه کردن صفحات به منوی سایت
خب حال که که صفحه ساخته شد مخاطبین شما چگونه این صفحه را ببینند؟ از کجا به آن دسترسی داشته باشند؟ چه جایی بهتر از فهرست یا همان منوی وبسایت شما؟

در نوار سمت راست داشبورد وبسایت وردپرس خود، روی نمایش کلیک کنید. سپس به فهرست ها بروید.
در منوی سمت راست آن یکی از فیش هایی را که ایجاد کرده اید را با زدن تیک چک باکس آن گزینش کنید. سپس دکمه افزودن به فهرست را بزنید.
در نهایت روی کلید اندوخته لیست کلیک کنید.
menus

افزودن و ویرایش نوشته
اگر شما یک تقسیم بلاگ یا مقالات و یا آگاهی ها در وبسایت خویش دارید، بخش نوشتجات بخش بعدی است که باید به آن راز بزنید. شما میتوانید موضوعاتی را برای نوشته های خود ایجاد کنید تا هر نوشته در داخل موضوعی پیمان بگیرد. مثلا: مقالات طراحی سایت، مقالات سئو، مقالات وردپرس و….

مثلا شما می خواهید در وب سایت وردپرس خویش یک تقسیم مقالات و یک دسته اخبار داشته باشید که هر کدام خود دارای چندین پایین موضوع می شوند.

بگذارید به شما بگویم چگونه این پیشه را اتمام دهید. در منوی سمت راست به دسته دسته ها بروید. در آنجا و در تقسیم افزودن بخش پسین یک تقسیم با نام مقالات بسازید و والده آن را روی هیچ کدام بگذارید (چون مقالات خود، تقسیم اصلی است و دسته مادری ندارد)، سپس کلید افزودن تقسیم جدید را بزنید.

آنگاه بخش دیگری بسازید و مثلا نام آن را مقالات تخصصی گذاشته و مادر آن را مقالات انتخاب کنید و به همین ترتیب زیر بخش های سایر را بسازید. حال یک بخش دیگر به اسم آگاهی ها بسازید و مادر آن را هیچ کدام بگذارید و به ترتیبی که بیان شد پایین دسته ها را برایش گزینش کنید.

لازم به بیان است که بی نهایت دسته میتوانید در وبسایت خویش برپایی کنید.

wordprss-categories

حال می توانید نوشته های خویش را تو موضوعات ساخته شده بنویسید و منتشر کنید. به تقسیم نوشتجات > افزودن بروید. در این بخش می توانید برای نوشته خویش تیتر، متن و عکس و هر چه که در آنجا می بینید اضافه کنید. سپس دکمه انتشار را بزنید.

به تقسیم فهرست ها بروید و موضوعات خویش را به لیست یا همان منوی وبسایتتان اضافه کنید. این آموزش طراحی وب سایت وردپرس وقتی لذت بخش تر می شود که اولین وبسایت خویش را به این ترتیب برپایی کنید.

در عقیده داشته باشید هر سررسید که بخواهید میتوانید نوشتجات را در سایت خویش ویرایش یا پاک کنید. حتی میتوانید به جای زدن دکمه انتشار، به نوشته موعد دهید تا بعدها خودش منتشر شود. خودتان این دسته را کشف کنید!

ستون کناری سایت
در ستون یا ستون های کناری وب سایتتان میتوانید دسته های مختلفی ایجاد کنید. خیلی از این دسته ها مانند پسینیان مطالب، بایگانی و… به صورت قبل فرض در وردپرس وجود دارند و خیلی امکانات سایر برای اضافه کردن به ستون کناری وب سایت با نصب افزونه ها چهره می گیرند.

البته برای استفاده از این ویژگی، قالب نصب شده شما در وردپرس باید ستون کناری داشته باشد، که معمولا قالب های خوب دارند.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: