تفاوت وردپرس و جوملا در چیست؟
نوشته شده توسط : ساحل

وردپرس یا جوملا، کدام بهتر است؟
وردپرس یا جوملا، کدام بهتر است؟
انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای وب سایت، تصمیم مهمی است که پیامدهای زیادی برای آن دارد. CMS هایی در فضای آنلاین موجود هستندکه هر کدام مزایا و معایب خویش را دارند. وانگهی طرفداران پرو پا قرصی نیز برای هر یک از سیستم ها در دانشمند هستی دارند که آن را با هیچ پلتفرم دیگری عوض نمی کنند. در بین این سیستم های مدیریت محتوا دو تا هستند که یک راز و گردن از دیگران بالاترند و کاربران اکثریت نسبت به بقیه دارند: وردپرس و جوملا.

هر دو پلتفرم به خاطر سادگی در استفاده، سفارشی سازی و جوامع بزرگ بحث و گفت گویشان سرشناس هستند. این دو پلتفرم در کناره تمام مزایا و معایبشان می توانند تارنما های نوین و کارامدی را بسازند. شما در این شرایط چگونه دست به گزینش از بین گرد از این دو می زنید؟

نگران نباشید! ما در این مطلب قصد داریم که به سنجش این دو پلتفرم در چهار فاکتور مهم بپردازیم و به شما کمک نماییم تا پلتفرم مورد عقیده خویش را انتخاب کنید. بدون تامل به ادامه مطلب می پردازیم.

مقایسه وردپرس و جوملا در چهار مرحله
قبل از اینکه شروع به سنجش این دو سیستم مدیریت محتوا کنیم، بایست بدانید که هر دو پلتفرم وردپرس و جوملا یک نرم افزار مستقل نیستند و برای نصب و اجرا دربایستن به وب سرور دارند. وب سروری که شما معمولا از یک شرکت ثالث خریداری می فرمایید. با کمی جستجو و سنجش می توانید وب سرور مطابق با انتظارات خود را خریداری فرمایید.

سئو و بهینه سازی
اگر به نسخه خام این دو پلتفرم نگاهی بیندازیم جوملا به خاطر در دسترس پیمان دادن آسان متا دیسکریپشن برای هر مطلب و منویی کمی در جایگاه بالاتریست.

اما در حالت واقعی توانایی های سئو هر یک از این دو پلتفرم بدون نصب پلاگین های اضافه نمایش داد پیدا نمی کند. در وردپرس پلاگین نیرومند Yoast SEO وجود دارد که حائز خاصیت های بسیاریست و مهمتر از همه هر کسی با هر توانایی می تواند در چند دقیقه آن را راه اندازی کند.

افزونه Yoast SEO نمره سئو هر صفحه را با استفاده از رنگ های قرمز، زرد و سبز پرتو می دهد. حتی این پلاگین در چهره قرمز بودن چگونگی سئو یک صفحه، راهنمای سر راست برای حل آن ارائه می دهد. وانگهی خوانایی هر پست را نیز با یک عدد اثر می دهد.

مشابه با Yoast SEO در جوملا نیز پلاگین EFSEO وجود دارد که عملکردی همانند با Yoast دارد. با استفاده از این پلاگین می توانید متای توضیحات یک صفحه را به چهره مستقیم در Front End سایت ویرایش کنید و به صورت اتوماتیک نیز می تواند این سرنوشت ها را پر کند. در ضمن قابلیت های مانند دیگری نیز با Yoast SEO دارد.

در باره بهینه سازی درونی نیز هر دو پلتفرم حائز گزینه های بسیار خوبی هستند. در وردپرس افزونه Autoptimize و در جوملا نیز پلاگین JCH optimize به بهینه سازی فایل های جاوا اسکریپت و CSS پرداخته و کمک زیادی در افزایش سرعت سایت می کنند.

یوآر های وردپرس به چهره پیشفرض بهینه هستند اما در جوملا می بایست با فعال کردن Search Engine Friendly URLs و mod_rewrite به این مهم دست یافت.

در حالت کلی سئو وردپرس نسبت به سئو جوملا ساده تر بوده و با نصب چند افزونه میتوان به این مهم دست یافت، اما در جوملا دربایستن به کمی پیشه اکثریت دارد و از این حیث هر دو پلتفرم بسیار عالی عمل می کنند. اما برای کسانی که آماتور هستند و برای نخستین بار می خواهند دست به ساخت وبسایت بزنند، وردپرس به خاطر سادگی گزینه بهتری برایشان خواهد بود.

امنیت
وقتی صحبت از امنیت سایت می شود، سنجه های زیادی می توانند دخیل گردند. وردپرس و جوملا به خاطر وجود طرفداران بیشتر، هکر های بیشتری نیز در روبرو خود می بیند که آن را منظور پیمان داده اند. هر قالب وردپرس دارای افزونه های زیادی است و این سیستم مدیریت محتوا به نوع ایست که برای هر کاری در آن یک پلاگین موجود است.

این مسئله شاید در ظاهر زیاد مفید باشد، اما در گویه امنیت بیشتر شبیه یک بختک است. تقریبا غیر شدنی است که تمام پلاگین های نصب شده در وردپرس از عقیده امنیتی بدون سخت بوده و در آپدیت های بعدی هسته وردپرس، سازگار باقی بمانند.

وردپرس به صورت پیشفرض مجهز به خاصیت های اولیه امنیتی همانند ارسال دیتا ها در قالب پروتکل SSL نیست و برای پرکار کردن آن دربایستن به تغییر در هسته آن است. پناه دادن هویت دو عاملی نیز در وردپرس وجود ندارد و به واسطه پلاگین ها می بایست نسبت به نصب آن اقدام نمود. در درستی بسیاری از ویژگی های امنیتی وردپرس کاملا به نصب پلاگین ها وابسته است.

در روبرو جوملا به صورت پیشفرض حائز گزینه ای برای برپایی ارتباط در قالب SSL است و مجهز به قابلیت پناه دادن هویت دو مرحله ای است. به علاوه جوملا دارای گردآور ای از افزونه های امنیتی زیاد قدرتمنیست که در این صفحه فهرست شده اند و هر کدام چندین لایه امنیتی به سایت اضافه می کنند.

در حالت کلی با مقایسه این دو پلتفرم در زمینه امنیت بی گمان جوملا مزیت کاملا محسوسی نسبت به رقیب خویش یعنی وردپرس دارد.

پتانسیل سفارشی سازی
در گویه سفارشی سازی و قابلیت تغییر نما سایت، افزونه های زیادی برای هر دو پلتفرم هستی دارند. از عقیده شمار وردپرس پلاگین های بسیار بیشتری نسبت به جوملا دارد، اما پلاگین های جوملا نیز با هستی کمتر بودن، کمی و معضل در آن هستی ندارد. صرفا تنوع پلاگین ها در وردپرس اغلب است.

تغییر در کدهای صفحه و ایجاد تم های گوناگون در وردپرس آسانتر است و در ضمن قالب های زیاد بیشتری برای وردپرس هستی دارد. قالب های هر دو پلتفرم نیز معمولا حائز حمایت و انجمن های گفت و گو هستند لغایت در صورت نیاز سوال خویش را بپرسید. اما از نظر پیچیدگی و برپایی توابع زیاد پیشرفته جوملا استجابت بهتری به چیره دست ها می دهد. در کل وردپرس برای سایت های کوچک و جوملا برای سایت های کبیر و مترقی تر توصیه می شود.

مدیریت درونمایه و پتانسیل ها
وردپرس و جوملا سیستم های مدیریت محتوای پیچیده ای محسوب می شوند و به کاربران دستور می دهند که هر نوع سایتی را پیاده سازی کنند. با اینکه وردپرس اغلب برای وبلاگ های ساده باره استفاده قرار می گیرد، با این هستی می تاب از آن در سایت های پیچیده تری نیز سهم برد.

در سوی سایر جوملا قرار دارد که به پیچیدگی مشهور است ولی مستندات زیاد جامعی در وبسایت آن وجود دارد. سایتی که با جوملا ساخته میشود می تواند به هر شکلی دربیاید اما دربایستن به ادب و تخصص بیشتری دارد. به همین دلیل برای کسان اخیر کار و بدون تجربه در توسعه وب پسندیده نیست.

با اینکه پتانسیل های این دو پلتفرم نزدیک مشابه به یکدیگر است، وردپرس سادگی اکثریت در هنگام انتشار درونمایه دارد. در وردپرس به راحتی میتوان به ساخت صفحات و پست ها پرداخت، در حالی که این کار در جوملا احتمالا با دشواری بیشتری رو به روست.

جمع بندی
از جهات بسیاری جوملا دارای انعطاف و قابلیت های بیشتری است. یک سایت جوملایی را بدون متکی بودن به افزونه ها و داشتن کمی تخصص در این کار میتوان به هر شکلی تبدیل کرد. با این حال وردپرس به خاطر سادگی در برپایی وبسایت طرفداران بیشتری دارد.

پیاده کردن ساختار درست سئو در جوملا نیاز به کمی ادب و زحمت بیشتری دارد، ولی همین کارها در وردپرس به راحتی و در سررسید اقلیت قابل سپریدن است. با طی یک فرایند درست و تنظیمات درست در هر دو پلتفرم میتوان به نتیجه مد نظر رسید.

هر دو پلتفرم در کلاس خویش بهترین هستند، فلذا انتخاب بد از بین این دو گزینه هستی ندارد. البته پر روشن است که در صورت خو کردن به شغل با هر یک از این پلتفرم ها، دیگری برایتان سخت جلوه کند. فقط با صرف وقت و انرژی در هر کدام می نا به یک سایت ایده ال برای خویش برسید.





:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: